In tegenstelling tot veel andere kunstenaars praat Felix Fasolt graag over zijn werk. Als hij aan het woord is, neemt hij je mee in zijn fascinerende wereld. Felix is een veelvraat als het over informatie gaat: er zijn weinig velden die hem niet interesseren. Van bodybuilding tot cartografie, van kolonisatie tot osmose: ze vloeien allemaal samen in zijn op het eerste gezicht misschien enigmatische tekeningen, sculpturen, films en installaties.
Een zeer diepgravende continue literatuur- en materiaalstudie ligt aan de grondslag van elk werk. Fasolt werkt rond het idee landschap en lichaam, en hoe deze twee werelden met elkaar versmolten zijn.
“Elk werk heeft een thematisch web: Annexatie – assimilatie – grenzen – kolonisatie – osmose – Bodybuilding – hustling – geschiedenis – cartografie – …”
Je vraagt je waarschijnlijk af wat bodybuilding en cartografie met elkaar te maken hebben. Fasolt legt dat feilloos uit:
“De cartografie claimt een dominantie over het landschap. Maar de foutmarge is enorm, want de dikte van de lijn op een kaart komt maar bij benadering overeen met de realiteit. Bovendien verandert een landschap continu. De cartografie wil als het ware het landschap vastgrijpen of beheersen. Bodybuilders willen hetzelfde met hun lichaam. Ze claimen een soort hypermasculiniteit, maar die heeft enorm veel schaduwzijdes. Zowel het landschap als het mannelijk lichaam worden enorm verengd en eenzijdig benaderd, maar ik vind net dat we als maatschappij meerstemmigheid en complexiteit moeten omarmen.
“Ook dat ideaal van dominantie en controle stel ik graag in vraag. Die illusie van maakbaarheid die in onze maatschappij zo aanwezig is: “als je iets wil worden en je doet hard genoeg je best, dan lukt het wel”.
Deze studie vertaalde Fasolt onder meer in de ‘Powerade Series’: Gelaagde tekeningen geïnfuseerd met vet en overgoten met energiedrank. Ze worden geïnstalleerd op beugels, als monitors in een fitnesscentrum, en kijken op je neer.
“Powerade biedt met zijn branding en reclame die belofte van maakbaarheid, wat voor mij het idee van de meritocratie uitdrukt. Een valse belofte, want zoveel hangt af van privileges. Dat idee van maakbaarheid is een verstikkende gedachte. Het beeld van ambitie in onze maatschappij is een stemmetje dat je constant vertelt dat je vooruit moet, en beter moet worden. Als een vervelende baas die over je schouder hangt en je continu aanport. Maar het is alomtegenwoordig, er valt bijna niet aan te ontsnappen.”
Fasolt is een echte informatieverzamelaar, hij documenteert zelfs zijn documentatie.
“Op een gegeven moment ben ik aan een ‘Structural Incomplete Glossary’ begonnen. Een document dat blijft groeien en de neerslag van mijn denkproces is. Extracten uit boeken en beeldmateriaal van materiaalonderzoek lopen in elkaar over. Zo zwengelt het ene werk ook weer nieuw werk aan.”
“Ik probeer verschillende narratieven samen te brengen. Die narratieven vertaal ik vervolgens met materialen. De materialen zijn als het ware protagonisten in een groot verhaal. Zo gebruik ik vet, dat een heel ander smeltpunt heeft dan pakweg tin. In mijn werken komen die protagonisten samen, ik breng ze in beeld, bijvoorbeeld in kaders van dubbel glas.”
Goed om weten:
– Felix Fasolt verkoopt zijn werk zelfstandig. Hij is niet vast verbonden aan een galerie, maar heeft wel een agent in Italië. Hij verkoopt vooral via Instagram.
– Een Fasolt durft wel eens te evolueren. Af en toe barst het glas omdat het materiaal verder muteert. Dat hoort erbij.
– Er is geen enkele vod te vinden in het atelier. Hij had immers opgekuist.
– “Opruimen is bijna ook constant werk maken.”
– Oranje en blauwe Powerrade mengen niet. Bah.
– Vanaf 28 oktober kan je in NTGent naar Killjoy Quiz gaan kijken. Fasolt staat in voor de scenografie.